Що чекає на українців, які проживають в багатоквартирних будинках? Дехто називає нововведення комунальним колапсом, адже усі проблеми будинку: старі мережі, сміття, прибирання території, подача тепла чи відсутність води - стануть головним болем для кожного мешканця багатоповерхівки.
Хто обслуговуватиме будинок й за яку ціну мають вирішити самі мешканці, інакше потім доведеться розплачуватися не лише нервами. Так, наприклад, за неопломбований лічильник можуть нарахувати до 50 тис. гривень за опалення за три місяці.
Таких випадків буде чимало, поки громадяни не візьмуться за упорядкування свого помешкання, адже квартира та будинок не можуть існувати одне без одного.
У червні мешканцям будинків планували надіслати ще 12 платіжок. Так, розділять оплату за холодну воду розділять на такі компоненти: холодна вода, абонентська плата (за друк платіжок), повірка лічильника, обслуговування лічильника. Так само розділять плату й за гарячу воду та опалення.
Однак через карантин та відтермінування комунальної реформи на пів року, поки що громадяни платитимуть по-старому.
У перспективі скільки буде платіжок залежатиме від форми управління будинком, тобто хто його обслуговуватиме. З цим теж треба визначитися до 1 травня. Тут треба пам'ятати, що світло, вода, тепло - це одне, а от мережі, ліфти, сміття, котельні, насоси, лічильники, електромережі - то інше.
У Кременчуці зареєстровано усього 220 ОСББ, а всі інші будинки не визначилися з управителями. Усього багатоповерхівок в місті - 1362.
На визначення моделі договірних відносин з постачальниками комунальних послуг у кременчужан є ще певний час.
Отже, співвласники багатоквартирних будинків мають обрати модель договору на комунальні послуги (крім послуг з постачання електричної енергії та природного газу) не до 1 травня 2020 року, як було визначено в Законі України «Про житлово-комунальні послуги», а протягом п’яти місяців з дня заходів щодо запобігання виникненню та поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), передбачених карантином, встановленим Кабінетом Міністрів України.
Співвласники багатоквартирних будинків, незалежно від обраної ними форми управління будинком, зобов’язані прийняти рішення щодо кожного виду комунальної послуги, а виконавці комунальних послуг – укласти із ними договори про надання комунальних послуг відповідно до обраної співвласниками моделі організації договірних відносин.
"Якщо нічого не робити до опалювального сезону, то мешканцям доведеться самим готувати будинок до зими, реагувати на аварійні ситуації, обслуговувати мережі, бо ніхто не буде зобов'язаний їх обслуговувати", - каже Марія Осипчук, юристка.
Жеки чи приватні компанії мають право відмовитися від будинку й таке трапляється часто, адже підіймати тарифи їм не можна, а от обслуговувати будинки за низьку плату компанії не хочуть.
Тож варіантів вирішення комунальних проблем є три:
1. Укласти індивідуальний договір, однак ціни в такому випадку ринкові.
2. Колективний договір. Його підписує весь будинок, за яким визначається людина або компанія, яка буде обслуговувати будинок. На зборах мешканців визначаємо, хто буде укладати договір, передавати мешканцям платіжки, повідомляти про борги.
3. Статус колективного споживача. Він підходить лише для ОСББ. У цьому будинку все вирішуватимуть на зборах. Якщо створювати ОСББ, то на це принаймні піде як мінімум 45 діб.