Відпрацьовані автомобільні покришки стали анти символом наших міст, в тому числі і столиці. Вони всюди: з них роблять клумби, викладають парканчики дитячих майданчиків, умільці вирізають з них химерні скульптури.
Мало того, що цей вид вульгарний, так ще і закопані в землю покришки завдають величезної шкоди природному середовищу і здоров'ю людей.
Адже покришки є відходом четвертого класу небезпеки. У їх складі більше 120 шкідливих хімічних речовин, багато з яких є сильними канцерогенами. А найнебезпечніші серед них - N-нітрозаміни, які при розкладанні шин виділяються в повітря.
У кожному кілограмі шинного пилу кількість N-нітрозамінів досягає 70 мкг. Ці летючі речовини накопичуються біля поверхні землі - на рівні верхніх дихальних шляхів людини викликаючи рак легенів, шлунка, печінки, матки. Доведено, що N-нітрозаміни, проникаючи через плацентарний бар'єр, ініціюють розвиток пухлин у дітей.
На думку медиків, відпрацьовані автомобільні шини поблизу наших будинків забирають у мешканців від чотирьох до п'яти років життя, і, якщо ситуацію не взяти під контроль, виключивши регулярний згубний вплив на наш організм вкопаних шин, то вже незабаром ця цифра збільшиться.
"Ще 20 років тому Міжнародне агентство з вивчення ракових захворювань опублікувало монографію, в якій доведено, що покришки автомобілів при експлуатації та неправильної утилізації несуть серйозну загрозу здоров'ю мільйонів і мільйонів людей", - говорить голова Національної екологічної ради Олександр Чистяков.
У процесі зносу 20-25% автопокришок перетворюються в шинний пил (дрібні частинки розміром від одиниць до декількох десятків мікрон). На шосе з помірним рухом автотранспорту в кожному кубометрі повітря постійно присутні вiд 3800 до 6900 фрагментів шин. І більше 58% з них мають розмір менше 10 мікрон. Тобто вони легко проникають в легені людини, викликаючи бронхіальну астму, алергічні реакції, а при контакті зі слизовою оболонкою і шкірою - риніт, кон'юнктивіт і кропив'янку. Не кажучи вже про канцерогенну дію. Причому, такий пил з організму людини практично не виводиться.
В результаті зносу кожна шина протягом року викидає 1,14 кг шинного пилу, в якому у великій кількості присутній шкідливий канцероген - бензпірен, який має найсильнішу канцерогенну активність, мутагенність і є надзвичайно токсичним. За ступенем впливу на організм він відноситься до I (вищого) класу небезпеки.
Можна зробити висновок, що шини представляють для здоров'я не меншої шкоди, ніж вихлопні гази, а якщо говорити про онкологічні захворювання, то навіть більшу, так як на них припадає, 70% обсягу всіх викидів канцерогенів від автомобілів.
За статистикою медичних установ, число хворих на рак серед людей, що проживають в містах і селищах поблизу жвавих автотрас, перевищує норму в два-три рази. У 2019 році в Україні від зносу шин утворилося 24 тисячі тонн шинного пилу. Тільки в Києві щодня в повітря викидається не менше 5 тонн пилу від експлуатації шин.
Відпрацьовані шини несуть величезну шкоду незміцнілому організму дітей. І в той же час, останнім часом, дитячі майданчики та пісочниці прийнято красиво обставляти пофарбованими в різні кольори покришками. Від сонця гума нагрівається, фарба лопається, і канцерогени випаровуються. Складно навіть собі уявити, якою отруйною сумішшю дихаємо ми.
"Висока екологічна небезпека зношених шин обумовлена, з одного боку, токсичними матеріалами, з яких вони виготовлені, з іншого - властивостями більше ста хімічних речовин, що виділяються в навколишнє середовище під час експлуатації та зберіганні шин. Мономери і полімери, які виробляються при виробництві шин, є дуже токсичними. Так само в повітря надходять сполуки хлору, сірки, азоту, оксиди металів", - говорить голова Державної екологічної інспекції України Андрій Мальований.
Токсини, які звільняються при розкладанні шин, надзвичайно забруднюють воду, повітря і ґрунт. Навіть незважаючи на те, що начебто питання з утилізацією відпрацьованих автомобільних шин на законодавчому рівні врегульовано, чітко регламентовані умови, які повинні виконувати підприємства при утилізації, визначені спеціальні місця для складування відпрацьованих шин, проте незаконне скидання як і раніше триває, завдаючи величезної шкоди навколишньому середовищу і здоров'ю людей.
Непридатні та викинуті покришки розкладаються в землі більше ста років, при цьому відбувається забруднення ґрунту токсинами і канцерогенними речовинами, кількість, яких набагато вище, ніж у вихлопних газах автомобільного двигуна.
"Ми самі собі створюємо проблеми зі здоров'ям, вирішивши «породнитися» з небезпечними канцерогенами, і тому не здаємо в утилізацію відпрацьовані автомобільні покришки, а закопуємо їх у вигляді інтер'єру біля свого будинку", - каже Олександр Чистяков.
Пам'ятатйте усі покришки слід здавати в утилізацію.
За матеріалами пресслужби Національного екологічного ради України