Верховна Рада прийняла за основу проект закону про ринок деревини 4197-д від 10.09.2021.
Наразі законопроект проходить усі перевірки.
Про що мова у даному законі і що він змінить для українців?
Доопрацьований проект комплексно врегульовує функціонування лісового порталу, який є важливим інструментом в досягненні відкритості, публічності та контролю за діяльністю учасників ринку деревини.
Загалом, положення проекту спрямовані на досягнення балансу інтересів учасників ринку деревини, розвиток ринкових відносин у лісопромисловому комплексі з метою забезпечення деревиною потреб споживачів на принципах вільної і добросовісної конкуренції та сталого використання лісових ресурсів.
В доопрацьованому проекті запроваджено плановість здійснення заготівлі деревини постійними лісокористувачами.
Доопрацьований проект визначає механізми продажу деревини та окремих виробів з деревини власниками лісів та постійними лісокористувачами, які можуть відбуватися виключно шляхом:
1. проведення електронних аукціонів;
2. на умовах оферти.
Доопрацьований проект передбачає запровадження відповідальності власників лісу та постійних лісокористувачів за відмову постачати покупцям визначений обсяг та якість деревини, за яку покупці сплатили визначену договором ціну.
Законопроект встановлює відповідальність покупців за невиконання умов договору купівлі-продажу (наприклад, несплату ціни деревини за договором купівлі-продажу). Такі порушення з боку покупців є досить поширеними і завдають значної матеріальної шкоди лісовим господарствам, оскільки останні втрачають час та можливість продати деревину за ринковою ціною іншим покупцям.
Припиняє практику за якою постійні лісокористувачі укладали прямі договори купівлі-продажу деревини, маніпулюючи їх положеннями, що було суттєвим корупціогенним фактором.
Обов’язкове декларування перероблення деревини допоможе виробникам, переробникам, продавцям та споживачам мати чітке підтвердження того, що деревина заготовлена законно, є екологічно чистою та перероблена з дотриманням всіх норм та стандартів, адже подання інформації до лісового порталу включатиме інформацію щодо місця заготівлі деревини, інформацію щодо підстав отримання деревини, виду переробки деревини та іншої інформації.
Реалізація на території України суб’єктами підприємницької діяльності лісоматеріалів та виготовлених з них виробів допускатиметься за наявності подання інформації до лісового порталу.
Важливим кроком врегулювання процедур здійснення експорту лісоматеріалів необроблених є визначення чітких умов з метою захисту довкілля, покращення правозастосування та управління в лісовій галузі, сприяння торгівлі легальною та сталою лісовою продукцією, а саме необхідність отримання:
● сертифікату про походження деревини;
● заготівлі деревини під час здійснення вибіркових рубок головного користування в лісах штучного походження;
● довідки про походження деревини з області, де показник захисної лісистості є не меншим від встановлених нормативів;
● довідки про відсутність видів занесених до Червоної книги України на ділянках, де відбувалась заготівля деревини.
Визначені умови покликані захистити довкілля та ліси від неконтрольованих рубок та інших зловживань, однак при цьому покликані забезпечити можливість експорту лісоматеріалів необроблених відповідно до міжнародних зобов’язань України.
Проектом Закону пропонується:
- запровадити обов’язковість подання та публічність інформації щодо обсягів, ціни продажу та покупців деревини та виробів з неї, як важливого природного ресурсу, що знаходиться у власності народу України;
- зробити публічною інформацію про продаж деревини та виробів з неї та надати до неї доступ усім учасникам ринку, що забезпечить рівні конкурентні умови для доступу всіх покупців до деревини;
- встановити відповідальність власників лісу та постійних лісокористувачів за відмову постачати покупцям визначену договором купівлі-продажу деревину;
- передбачити відповідальність покупців деревини за невиконання умов договору купівлі-продажу, зокрема, за несплату згідно з умовами договору купівлі-продажу;
- запровадити документування усіма учасниками ринку деревини процесів системи ведення лісового господарства та постачання продукції через механізм декларацій про операції з деревиною (визначається перелік документів, який надає можливість учасникам ринку здійснювати заготівлю та подальшу обробку деревини);
- визначити чіткі функції лісового порталу, як інструменту підвищення прозорості ринку, та врахувати при його створенні вже наявного прогресивного функціоналу Системи електронного обліку деревини;
- врегулювати застосування оферти та її акцептування як інструменту купівлі-продажу деревини, зокрема, шляхом забезпечення прозорого та підзвітного механізму ціноутворення за договорами оферти;
- визначено засади проведення електронних аукціонів, їхні види та особливості, а також вимоги оприлюднення інформації про проведені електронні аукціони;
- визначено кроки врегулювання власної деревообробки державних лісгоспів, що виведе таку переробку на конкурентний ринок;
- передбачено створення Комісії для розгляду скарг щодо торгів деревиною як інструменту захисту учасників ринку.
Окрім того, запропоновано зміни до Закону України "Про товарні біржі" та пропонується визнати таким, що втратив чинність Закон України "Про особливості державного регулювання діяльності суб'єктів підприємницької діяльності, пов'язаної з реалізацією та експортом лісоматеріалів".
Також доопрацьованим проектом закону передбачено забезпечити прийняття Порядку продажу деревини.
Лісовий портал забезпечує:
можливість користування сервісами та відображення інформації єдиної державної системи електронного обліку деревини;
функціонування персонального кабінету на лісовому порталі;
можливість здійснення декларування про операції з деревиною та виробами з деревини;
автоматичне формування та відображення переліку суб’єктів перероблення деревини;
можливість подання та оприлюднення річних планів заготівлі деревини, а також інформації про основні результати лісогосподарської діяльності;
можливість видачі спеціальних дозволів на використання лісових ресурсів в електронному вигляді;
можливість видачі сертифікатів про походження лісоматеріалів та окремих виробів із деревини;
можливість користування сервісами електронного реєстру спеціальних дозволів на використання лісових ресурсів;
можливість інформування про місцезнаходження лісокористувачів і суб’єктів перероблення деревини;
можливість користування сервісами перевірки походження деревини;
можливість укладати угоди з продажу деревини на умовах оферти;
оприлюднення інформації про Національну інвентаризацію лісів, державний лісовий кадастр, моніторинг лісів;
оприлюднення інформації про лісовпорядкування, поділу лісів на категорії, розрахункову лісосіку;
оприлюднення інформації про заплановані рубки, заплановані і здійснені заходи з відтворення лісів;
оприлюднення стану моніторингу внутрішнього споживання лісоматеріалів;
оприлюднення аналітичних та статистичних даних про лісове господарство та ринок деревини;
можливість подання, погодження та затвердження матеріалів лісовпорядкування, поділу лісів на категорії, розрахункових лісосік та змін до них;
заповнення і подання декларацій про операції з деревиною та виробами із деревини, а також достовірність зазначених у них відомостей.
внесення і реєстрацію сертифікатів про походження лісоматеріалів та окремих виробів з деревини та інших документів, визначених законодавством, а також достовірність зазначених у них відомостей.
доступ до інших відомостей та документів, визначених законодавством.
Передбачається, що власники лісів, постійні лісокористувачі і суб’єкти перероблення деревини реєструються на лісовому порталі та отримують доступ до персонального кабінету на лісовому порталі та розміщених у ньому інформації на безоплатній основі.